Liikenne on yksi suurimmista ympäristön kuormittajista. Lähes puolet lappeenrantalaisten kasvihuonepäästöistä tulee liikkumisesta. Pitkien välimatkojen ja taajaan asuttujen alueiden vuoksi autoilua ei voi lopettaa kokonaan, mutta vaihtoehtojakin loytyy. Liikkumistavalla on siis suuri merkitys ilmastonmuutoksen hidastamisessa. Kannattaa suosia joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kestäviä liikennepolttoaineita, eli biokaasua ja sähköä.
Meille arjen autoilijoille on olemassa tavallisten liikennepolttoaineiden, kuten bensiinin ja dieselin, lisäksi myös muita hyviä vaihtoehtoja. Auto voi käydä myös bio- tai maakaasulla ja sähköllä. Kun huristelet biokaasuautolla, säästät luonnonvaroja sekä selvää rahaa! Täyssähköauton hankintahinnat ovat korkeita, mutta ajaminen on halpaa ja ilmastopäästöt pienet.
Meille arjen autoilijoille on olemassa tavallisten liikennepolttoaineiden, kuten bensiinin ja dieselin lisäksi, myös muita hyviä vaihtoehtoja. Auto voi käydä myös bio- tai maakaasulla ja sähköllä. Kun huristelet biokaasuautolla, säästät luonnonvaroja sekä selvää rahaa! Etelä-Karjalan jätehuollon biokaasu tehdään meidän kaikkien omista jätteistä. Tämä on kiertotaloutta parhaimmillaan.
Biokaasu ja maakaasu ovat liikennepolttoaineina halvempia kuin bensiini tai diesel. Tankkausasemilla kaasun hinta ilmoitetaan litran sijaan kiloa kohden. Kaasuauton käytöstä joutuu maksamaan käyttövoimaveroa, mutta se on pienempi kuin dieselautojen käyttövoimavero. Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että jos ajaa yli 10 000 kilometriä vuodessa, niin kaasuautoilu tulee dieselautoilua halvemmaksi. Kun ajaa biokaasuautolla, säästää vähintään noin kolmanneksen polttoainekustannuksissa. Tulevaisuudessa biokaasu on todennäköisesti vielä halvempaa, kun tankkauspaikat lisääntyvät ja kilpailu kasvaa.
Biokaasu on uusiutuva polttoaine. Kun huristelee biokaasulla, niin autoilun hiilidioksidipäästöt ovat laskennallisesti nolla. Biokaasu ei myöskään sisällä rikkiä tai raskasmetalleja, joita vapautuisi palamisprosessissa.
Kaasuautolla voi ajaa sekä bio- että maakaasulla. Käytännössä biokaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat 97 prosenttia pienemmät bensiiniautoon verrattuna. Vertailun vuoksi: jos ajaa maakaasulla, ajamisen tuottama hiilidioksidipäästö on 25 prosenttia pienempi kuin bensiiniauton.
Biokaasun etuihin lukeutuu se, että se on kotimaista. Biokaasua ei tarvitse tuoda tänne muualta maailmasta pitkiä matkoja, kuten öljypohjaisia polttoaineita. Gasumin tankkauspisteillä myytävä biokaasu on tuotettu Suomessa ja tulevaisuudessa Lappeenrannassa voi tankata paikallista, Etelä-Karjalan alueella tuotettua kaasua.
Tankkaushinnat
Gasumin kaasukampanja
Gasum.com
Biokaasuauto.fi
Biokaasua voi tankata jo monissa paikoissa varsinkin Etelä-Suomessa. Etelä-Karjalassa tankauspisteitä on sekä Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy:llä sekä Gasumilla. Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy:llä on alueella viisi tankkauspistettä. Gasumilla Etelä-Karjalassa on kolme pistettä.
Big Biokaasun tankkauspisteet ja hinnat löydät täältä.
Auton voi muuntaa jälkikäteen kaasulla käyväksi. Muuntotyö ja sen jälkeinen katsastus liikennekäyttöön tehdään siihen valtuutetussa yrityksessä. Muuntotyö voidaan tehdä sekä bensiini- että dieselautoon.
Dieselautoa ei voi kuitenkaan täysin muuttaa kaasulla käyväksi, sillä muuntamisen jälkeen kaasulla ja dieselillä käyvän auton moottori käyttää edelleen noin 15-prosenttisesti polttoaineena koko ajan dieseliä, jolloin hiilidioksidipäästöt jäävät hieman korkeammiksi kuin kaasu–bensiini-käyttöisessä autossa.
Lappeenrannan ja Imatran bio- ja maakaasun tankkausasemat
Lappeenranta, Simolantie 14
Imatra, Kertakaari 4
Muuntotöitä tekeviä yrityksiä