AMIGOS-hanke (Active Mobility Innovations for Green and safe city solutions) edistää kestävää ja turvallista liikkumista Euroopassa. Hanke on alkanut kesäkuun 2023 alussa. AMIGOS-hankkeella on kahdeksan tavoitetta, joihin kuuluu mm. yhteisasumisen edistäminen eri liikkumistapojen välillä viidessä living lab -kaupungissa sekä asukkaiden, erityisesti haavoittuvaisten ryhmien turvallisuuden ja elämänlaadun parantaminen 10 turvallisuuden edistysalueilla.
AMIGOS-hankkeen rahoittaa Euroopan Unionin Horisontti Eurooppa -ohjelma. Projektijohtajana on hansakaupunki Hampuri ja Lappeenrannan kaupunki on mukana projektikumppanina. Projektilla on 28 edunsaajaa: 14 kaupunkikumppania ja 14 tutkimusjärjestöä/ teknologiakumppaneita / kansalaisjärjestöjä / konsultteja 16 eri maasta. Projektissa Lappeenrannan kaupunki on yksi viidestä living lab -kohteesta (LL) ja yksi kymmenestä turvallisuuden edistysalueista (Safety Improvement Areas (SIA). Olemme valikoineet lähiaikoina valmistuneen Lauritsalan koulukeskuksen ja sen lähialueet Lappeenrannan turvallisuuden edistysalueeksi.
Yhteystiedot: Terhi Jantunen, 040 530 5958
AMIGOS Living Labs:
AMIGOS turvallisuuden edistysalueet:
AMIGOS-hankkeen tavoitteet ovat seuraavat:
AMIGOS-hankkeen työpaketit:
WP1 Kartoittava analyysi ja sidosryhmien osallistuminen
WP2 Innovatiivisten ratkaisujen yhdessä suunnittelu ja kehitys
WP3 Ratkaisujen implementaatio ja testaus LL:ssä ja SIA:ssa
WP4 Lyhyen, keskipitkän ja pitkäaikaisvaikutuksen arviointi
WP5 Ratkaisujen toistaminen ja lisääminen
WP6 Kommunikaatio, levittäminen ja hyödyntäminen
WP7 Projektinhallinta, tiedonhallinta, etiikka
Julkisen tilan uudelleen järjestely
Infrastruktuuri
Esteettömiä henkilökohtaisia liikkumisajoneuvoja keskustan alueella
”Karttanäyttöjä” asennettavaksi näkövammaisille
Turvallinen pyöräilyinfrastruktuuri (esimerkiksi polkupyörävyöhykkeet) myös lapsille, parkkipaikkoja pyörille ja muille palveluille
Uusia reittejä aktiivisille liikkumistavoille
Uusia tiemerkkejä (liikennevalot pyörille, merkit pyöräreittien sisääntuloihin jne.)
Katuopasteet näkö –ja muille vammoille
Pysäköintimahdollisuudet (laitamilla tai keskeisten paikkojen vieressä)
Teknologiset ratkaisut
Älykkäät tekoäly (AI) ja koneoppivat (ML) -liikennevalot ja hallintasysteemit pääristeyksissä
IPgallerian reaaliaikainen tekoälyä hyödyntävä Data-alusta
Kannustimet ja tieto
Tietoisuuden lisääminen julkisissa tiloissa ja tapahtumissa, yhteistyössä paikallisten yhdistysten, naapuristoaloitteiden ym., kanssa.
Erityisliput tiettyihin alueisiin tai tapahtumiin
Karttoja esteettömistä majoituksista ihmisille, joilla on rajallinen liikkuvuus.
Turistitoimistojen työntekijöiden kouluttaminen liikuntarajoitteisten ihmisten tukemiseen heidän matkasuunnitelmissaan
Matkavaihtoehtojen, matkasuunnitelmien ja käyttöasteiden ennusteiden jakaminen asukkaille netissä
4K-kamera ja nopeusnäyttö
Uusia turvatoimia (esimerkiksi nopeusrajoitukset)
Työkalupaketin käyttöönottoa varten kaikenlaista liikkuvuus- ja muuta sovellettavissa olevaa dataa tarvitaan Living Lab- kaupungeilta sekä turvallisuuden edistysalueilta. Dataa kerätään projektin alussa ja muutaman vuoden jälkeen samassa paikassa, jotta edistystä voidaan arvioida.
Tapoja kerätä ja käsitellä tietoa
Olemassa olevan tiedon tunnistaminen ja käyttö
Urbaanin muodon ja infrastruktuurin analyysi
Fotefar-sovellus
Liikkuvuuden tarkkailun boksi (MOB) – käytetään kaikissa LL:ssa ja SIA:ssa
Innovatiivinen yhteiskehittäminen
Interaktiivisen skenaarion kehitys
Osallistumisen seuranta
Kulttuurilliset tutkimukset
Taiteeseen perustuvat metodit
Olemassa olevan urbaanin tietoalustan hyödyntäminen
Ihmiskeskeinen yhteissuunnittelu (Design Science Research)
Massadatan alusta
MaaS-alusta eli Mobility as a Service = liikkumisen palveluistaminen (Real time AI Data Platform by IPgallery)) (Istanbul, Las Rozas, Lappeenranta, Gabrovo, Jurmala)
digitaaliset kaksoset
Digitaaliset kaksoset
3 digitaalista kaksosta kehitetään (Las Rozas, Gabrovo, 1 SIA)
Yhteiselo liikkuvuustapojen välillä
Liikenteen hallinta
Prioriteettina turvallisuuskysymykset
Jo olemassa olevaa digitaalista kaksosta (liikenneportaali) käytetään myös.
Hanke kestää 48 kuukautta (01.06.2023–31.05.2027). Projekti maksaa 10.3M EUR, josta 9.17M EUR on Euroopan Unionin rahoittamaa.
Hankkeen toteutusaikataulu
1.6.2023 - 31.5.2027
Hankkeen toteuttaja
Hansakaupunki Hampuri yhdessä 28 kumppanin kanssa
Hankkeen rahoittaja
Euroopan Unionin Horisontti Eurooppa -ohjelma