Pelisovellus

SD-Game Shabby Planet

Jotta kestävä tulevaisuus oli mahdollinen, jokaisen on tehtävä kestäviä valintoja. Shabby Planet peli auttaa sinua siinä.

SIIRRY PELAAMAAN

Pelin kulku

Pelin aloituksessa näet lyhyesti Agenda 2030:n tavoitteiden perustamisen vaiheet YK:ssa. Tämän jälkeen eteesi ilmestyy pelipöytä, johon asetetaan neljä ekologisen kestävyyden tavoitteisiin liittyvää ”pelikorttia” (maanpäällinen elämä 15, vedenalainen elämä 14, ilmastotekoja 13 ja puhdas vesi 6). Pelaajan tulee valita yksi neljästä ekologisen tavoitteen tavoitekortista, joka sitten sujahtaa aikakoneeseen.

Aikakone vie pelaajan vuoteen 2030, jolloin maailmassa on toteutunut valitun kortin teemaan liittyvä dystopia / kauhuskenaario.

Dystopian maisemassa pelaaja kohtaa kysymyksiä siitä, miten voisit estää uhkakuvan toteutumisen omilla valinnoillasi. Pelaaja saa valittavakseen neljä erilaista toimintavaihtoehtoa, jotka hänen on klikattava niiden vaikuttavuuden perusteella (ensimmäisenä tärkein vaihtoehto ja viimeisenä vähiten vaikuttava vaihtoehto).

Kysymyssarjoja tulee pelaajalle neljä eri sarjaa, joista saadut “elämän pisteet” pelaaja saa mukaansa seuraavaan pelitasoon.


Tämän jälkeen aikakoneen palattua nykyhetkeen pelaaja kohtaa seuraavan haasteen, joka on labyrintti.

Labyrintissa on sekä pahiksia että hyviä voimia, jotka estävät tai auttavat pelaajaa. Labyrintin läpäisy on sitä helpompaa, mitä enemmän pisteitä pelaaja on saanut kerättyä edellisessä dystopiavaiheessa. Kun pelaaja kohtaa labyrintissä erilaisia hyvishahmoja, on hänen valittava kahdesta esitetystä vaihtoehdosta parempi planeetan pelastamisen kannalta. Oikeat valinnat tuovat pelaajalle lisäaikaa labyrintin läpäisemiseen. Labyrintti toimii vertauskuvana todellisesta elämästä, jossa ihmisten on kamppailtava erisuuntaisten voimien kanssa esimerkiksi yrittäessään pysäyttää ilmastonmuutosta.

Peliliikkeet: W ↑ A ← S ↓ D →
ja ase on välilyöntinäppäin


Labyrintin läpäistyään pelaaja siirtyy viimeiseen taisteluun, jonka tarkoituksena on kuvata aktiivista toimintaa ratkaisua vastustavien voimien voittamiseksi. Taistelu on sitä helpompi voittaa, mitä parempia valintoja pelaaja on tehnyt pelin aiemmissa vaiheissa ja mitä enemmän pisteitä hänellä on kasassa. Jos pelaaja voittaa taistelun, hän palaa pelin alkuun valitsemaan uuden pelikortin. Mikäli pelaaja häviää, hän joutuu yrittämään saman kortin (teeman) läpäisyä uudelleen.

Peliliikkeet: W ↑ A ← S ↓ D →
ja ase on välilyöntinäppäin

Pelaajan läpäistyä koko pelin hän saa mahdollisuuden antaa oman lupauksensa kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumiseksi. Oppilaat voivat myös tehdä yhdessä opettajien kanssa luokan tai koulun yhteisen lupauksen.

SIIRRY PELAAMAAN